Rhino is the new impala

2 juli 2023 - Pilanesberg National Park, Zuid-Afrika

Het is zondag en rustig in de wijk. We slapen tot na 8 uur, veel te lang volgens de jongens. Zonder ontbijt, want boodschappen zijn er nog niet gedaan, vertrekken we opnieuw naar Pilanesberg.
Deze ochtend spotten we kudu’s, zebra’s, impala’s en olifanten maar de topper is een jonge giraf die lopend de weg oversteekt net voor onze auto. Giraffen bewegen tijdens het stappen beide linkerpoten tegelijk, en beide rechterpoten tegelijk, wat maakt dat ze sierlijk door de savanne bewegen.

We rijden naar het hoogste punt van het park waar we op eigen risico even uit de auto mogen. Het uitzicht over de heuvels met in de verte een groepje olifanten en een eenzame neushoorn is adembenemend.
Rond 11u rijden we Pilanesberg Center binnen voor een laat en ondertussen welkom ontbijt. We eten in het zonnetje terwijl zebra’s en impala’s drinken aan de plas.

In de namiddag verbazen we ons over het aantal neushoorns dat we zien. Ze worden met uitsterven bedreigd maar hier zien we er meer dan dat we olifanten spotten. Verder passeren wildebeesten en wrattenzwijnen de revue, naast de dierensoorten die we al eerder zagen. Bij een drinkplas heeft een kolonie gieren nesten gebouwd in bomen die in het midden van het water staan. De takken zien wit van de uitwerpselen van de vogels.

Net voor sluitingstijd rijden we het park uit. Zo zijn we alweer te laat om boodschappen te doen. Bij het tankstation in de buurt kunnen we gelukkig pizza afhalen. Voor nog geen €20 bestellen we 4 grote pizza’s die we ‘thuis’ opeten.